Direktlänk till inlägg 26 februari 2013

Äta bör man!!

Av Anna Landin - 26 februari 2013 18:14

Efter flera dagars braskande rubriker och huvudnyhet i diverse nyhetsprogram så är det nu dags att ge sig ut i djungeln.

Om det inte hade räckt att bli matad med detta sensationshaus i regelrätta nyheter kommer diverse statusar på Facebook med ÅH NEJ, HJÄLP, USCH OCH TVI osv osv. Och jo jag vet, jag kan välja att låta bli att lyssna/titta på nyheterna och jag kan välja att inte se statusarna på Facebook. Men jag hålla mig uppdaterad och jag vill kolla in vad mina kompisar hittar på i de sociala medierna.


Just det jag pratar om är det förskräckliga HÄSTKÖTTET i köttbullarna.... Jag har full förståelse för den upprördhet som kan råda då det inte informerats eller skrivits ut att de innehåller hästkött. Det är inte OK! Det jag däremot inte kan förstå är hysterien kring just köttet.


Hästkött är ju faktiskt ett av de finaste kött man kan äta om man betänker näringsinnehåll osv. 


Vi har i alla tider ätit alla sorters kött, vi är skapta för att äta kött och våra kroppar behöver kött. Och genom tiderna har ju människan ätit långt värre sorters kött, och det görs fortfarande. I Kina äter de hundar tex, i andra delar av Asien är råttor rena delikatessen.. 


Just nu ligger ju diskussionen på nivån att hästkött är sååå osunt pga eventuella medel/läkemedel som hästarna ges i sitt foder. Men vad är skillnaden mot de andra djur vi gladeligen stoppar i oss?

Jag tror på svensk djurhållning och hoppas verkligen att den är så sund och frisk den någonsin kan vara. Men jag inbillar mig inte på något vis att "otillåtna" medel ALDRIG används inom våra gränser. Jisses, det är ju bara något år sedan det var stora rubriker om kycklingar som göds med både antibiotika och tillväxthormon.. Någon som fortfarande inte köper kyckling efter det?? 

Och inte är våra övriga djur fria från diverse tillsatser? Får de det inte direkt genom foder så får de det genom gräs de betar och tuggar i sig, vatten de dricker, marken de går på och luften de andas. Vi kan inte komma från det hur vi än vänder och vrider på saken. 

Och hur ekologisk och miljövänlig vår bonde än vill vara så lyckas han ju inte hur han än gör. Möjligen om han skulle bosätta sig på en öde planet....


Att vi sedan har våra vänner jägarna som ränner runt i skogen i tid och otid och skjuter ihjäl diverse större och mindre djur och pytsar ut köttet lite till höger och vänster gnälls det inte om. VAd har inte våra kära älgar, rådjur, vildsvin, björnar osv osv stoppat i sig i skogen?? Detta kött säljs ju dessutom i våra mataffärer för astronomiska summor per kilo om man nu ska jämföra med vårt "kontrollerade" kött....


Nu menar jag inte att man ska stoppa vad som helst i maten som säljs och inte tala om innehållet. Absolut inte och på intet sätt OK... Man ska få det man betalar för och man ska vara medveten om vad man betalar för. Alla har ett eget val vad man vill öppna munnen för.


I just den här debatten fann jag det igår mycket roande att IKEA stoppar sina köttbullar och ersätter dem med Biff a la Lindström!!! Ööööö, köttfärsrätt som köttfärsrätt.. Nu vet jag inte om deras biffar också kom från Dafgårds men sannolikheten är väl rätt hög??


Om man nu ska dividera om mat och kött så finns det väl frågor som är viktigare? T ex hur slakterna går till och vad som godkänns där. Halal har ju sanktioner från gud och då är det ok?? Och den som varit med om en kycklingslakt vet att det inte är något nice - men gott är det efteråt.


Och de flesta av oss har inga problem med att köpa mat/kött från världens alla hörn.. Fläskfile från Irland, Högrev från Argentina, Oxfile' från New Zeeland, känguru och struts från Australien, fiskpinnar från Japan osv osv.. Listan kan ju bli hur lång som helst.... Och hur mycket kontroll har vi på hur deras djur har skötts? Noll mer än vad de sagt och vad de visar upp.


Nähä, nu ska jag ta min lilla CSI-väska och ut och topsa kött. Kanske kan hitta något spännande i hyllan.


Toudeloue på er. Var rädda om varann och kramas i massor.


 
 
Ingen bild

Marie i Broaryd

19 mars 2013 12:54

Ja som vi alla vet så mat vi alla måste ha... Hästarna som alla pratar om har fått det omtalade Fenylbutazon som vi människor nog fick av doktorn för ca 20 år sedan ( om man hade tex reumatisk värk) det konstaterades att butta var cancerframkallande och så nog även för våra hästar, som får det och att dett ska stå livstids karens i hästpasset...då ska hästen gå till destruktion (brännas)istället.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Landin - 15 maj 2019 08:32


Då var det dags igen att poppa upp. Sitter här just nu hemma i soffan med kryckor jämte mig. Inte för att jag skadat mig utan för att för första gången på ett år behövde jag sputa mina leder pga min reumatism. Så 48 timmars vila och avlastning är v...

Av Anna Landin - 4 september 2018 00:35

Jaha ja tänker du, nu dök hon upp igen. Hon den där som mest bara yrar om ingenting viktigt.   *Åh jo, det kanske är så att det inte gäller liv eller död i den stora bilden men för stunden tar det upp mitt liv så lite viktigt är det....   Längese...

Av Anna Landin - 17 september 2017 15:27

Alla har vi väl fått just den där frågan... Å har vi inte fått den personligen så har vi nog alla tänkt över den i alla fall.Vad skulle du ta med till en öde ö, eller vad skulle du inte kunna klara dig utan?Jag har idag bestämt mig att lista de 4 vik...

Av Anna Landin - 16 september 2017 13:05

Her klurat och filurat lite och kom fram till att det finns stora och små glädjeämnen. Det som är ännu mer fascinerande är att de flesta av de små hittar man ju i kylskåpet så därför drar vi en liten minilista.Här kommer jag gå igenom de 5 saker som ...

Av Anna Landin - 14 september 2017 18:51


Inser att det finns nog de som anser att jag har för mycket fritid eller fri tid. Och visst kan det vara så. Tid är ju till för att fyllas med något och idag råkade jag göra misstaget att fylla den med att titta på Efter tio med Malou von Sivers. Vet...

Presentation


En kvinna mitt i livet med allt vad det innebär. Stora barn, fast jobb och goda vänner fyller mitt liv.
Här har jag tänkt mig att vända och vrida på saker och ting som är av mer eller mindre vikt här i livet.. Häxan Surtant dyker upp då och då - eller he

Min viktresa

GBP 20180910

Ett val för livets skull

Fråga mig

5 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards