Alla inlägg under december 2011

Av Anna Landin - 18 december 2011 21:11

I min lilla hörna, i min lilla vrå och i mitt lilla krypin. Där ska det vara lugn och ro, eller det var väl tanken. Tankar funkar sällan i praktiken hur goda de må vara i grunden.


Så jag tar mig en snabb sväng förbi här och önskar mina trogna läsare en riktigt GOD JUL.

Jag har ett litet pass kvar att göra innan jag tar mig lite semester över jul.

Förhoppningsvis hinner och orkar jag svänga förbi här under julens mysiga dagar. Allt gullegull och snälla ord som ska uttalas över den griljerade skinkan och under tuggandet av svägerskans köttbullar och i väntan på Ris-a-la-Maltan.. Tveksamt om jag hinner men jag lovar att göra ett försök...


Var rädda om varann och kramas i massor...  


PS: Hårda paket är roligast....  

Av Anna Landin - 16 december 2011 17:47

Hmmm, vad är det som står på här i världen?? Känner mig helt lost och fullständigt tppad bakom vagnen och det e ju inget kul... Jag som ändå brukar berömma mig själv med att jag håller mig up to date osv....

Och när jag nu dyker in hör så upptäcker jag den fasansfulla missen jag gjort!!!


Kan ju just undra var de rapporterat detta men jag får ju ändå förutsätta att det är på någotlunda respektabla ställen detta har skett. Har ju ändå hittat referenser på flera icke sammanhängande platser om samma sak.. Så det kan ju inte bara vara tvivelaktiga ställen som Tittis skvallerhörna på RixFM.. Men jisses, jag som följer nyhetssändnigarna på morgontv zappandes fram och tillbaka mellan SVT1 och 4:an har alltså lyckats missa detta...


Vad är det jag missat då??

Jo, protesterna mot killen som blivit vald till årets Lucia på en skola i Lund(tror jag det var). Fatta att föräldrarna (som rimligen är i min ålder, typ) till andra elever på skolan skrivit/ringt ner rektorn med protester mot barnens val... Men herregud, hur småaktiga får man vara? Hur trångsynt är det okey att vara? Och var i helsike är skolans individanpassning i det här fallet?? Så fina ord de sveper sig med annars så borde det väl inte vara så himla svårt att hänvisa till demokrati, individanpassning och flexibilitet?? Näe, helt plötsligt är det viktigt vad föräldrarna tycker och tänker kring eventuella traditioner och dess eventuella ursprung.. Blä säger jag. Är det konstigt att samhället ser ut som det gör??


För om jag tittar tillbaka på mitt liv har det alltid funnits killar som varit/velat vara Lucia. Vissa av dem har fått leva ut sina drömmar medans andra fortfarande sitter i sina inre garderober och drömmer. Har vi inte kommit längre än så? Och självklart finns det killarna som, på jobbet, är Lucia "på skoj". Men om man frågar dem efteråt - eller ber dem berätta i alla fall - så är det något av det roligaste det gjort.... Varför skulle vi tjejer ha monopol på just den ljuskraften?? Trams säger jag.. Vad säger du?


Var nu rädda om varann och kramas i massor...  

Av Anna Landin - 12 december 2011 14:20

Hahahaha, fy rackarns vad bra... Illa att säga att reklam är bra men Ö&B har verkligen lyckats med sina sen en tid tillbaka..

Nu dök det upp en ny så här lagom innan jul... 

Kalle och frun är och handlar kål och must till julbordet... I kassan säger killen: Kål me if you must.... Hahahaha, jag dör..


Håll ögonen öppna efter denna...

Av Anna Landin - 12 december 2011 12:59

Hur mycket måste man orka? Kan man få nog? Får man kräkas? Och får man tänka annorlunda?Finns det någon hejd på eländet?

Klart man kan få nog, klart man får kräkas, klart man får tänka annorlunda men någon hejd på eländet finns nog inte och det är bara till att gilla läget. Som tur e går det ju över..

Vad är det jag pratar om? Självklart är det denna JULMUSIK jag pratar om.. Den som börjar spelas i början på november och sen går dagarna i ända. Enda sättet att komma undan överhuvudtaget är genom att låsa in sig i ett mörkt och öde rum under två månader.. Inte en tanke som tilltalar mig så jag tar och lyssnar på MIN musik på Spotify. Skulle du tillhöra de som inte bryr dig vad du lyssnar på utan är nöjd bara du får lyssna på julmusik - lyssna in dig HÄR. Jag står över det, provade en timme igår och höll på att dö.... För mig är det viktigt med känslan jag får av låtarna, hur är det med dig?


Och visst är det så att julmusik berör och upprör? Vilkar är dina favoriter och vilka är dina absolut hatobjekt???


Min 5-i-topplista, flipp eller flopp.


Flipp 5:

5. A fairytale of New York - The Pouges/ En julsaga - Ainbusk. Gillar stämningen och vemodet i den. Den känns så där lagom ruggig så man vill tända en brasa, krypa in i filten med en stor mugg varm chokladmjölk med vispad grädde. Vinter när den är som bäst. 

4. Do they know it's christmas - Band Aid. För budskapets skull. Och för att den påminner om mina tonår. Jag levde ju även på den tiden, alltså när låten först kom....

3. Nu kommer det tomtar - Fronda. Man kan ju inte låta bli att älska denna. Den är egentligen så ruskigt dålig så det är skrämmande. Ändå börjar man per automatik lalla med i den lyckligt leende. Detta är också min säsongsbetonade ringsignal på mobilen..  

2.  Silver bells - med nästan vilken/vilka artister som helst. Den gör så jag hör snön falla ute, jag hör hur det knastrar och känner hur det glimmar.. Underbart.

1. O holy night/ O helga natt... Min absoluta favorit. Favoriten är när den framförs av en mustig tenor men en gnistrande sopran funkar det med. Mer jul än så här blir det inte.. Och missta er nu inte och tro att jag på något vis gått och blivit religiös.. För det har jag inte! Däremot ger mig denna en känsla som påminner om julottemornar med häst och släde, metervis med snö och bjällrors klang... Därför!!


5 värsta flopparna  - ändå är de oundvikliga!!!

5. Tänd ett ljus - Triad

4. Mer jul - Adolfsson och Falk.

3. Tomten jag vill ha en riktig jul - Busungarna.

2. Jag såg mamma kyssa tomten med ALLA artister UTOM Lars Vegas trio för där är den underbar!!

1. Får delas mellan Feliz navidad och alla dessa satans julpotpurrisånglekar!!!! Feliz har i min värld absolut INGET att tillföra... Det är något blekt jäkla mummel som varken gör en glad eller vemodig. Det påminner om grådaskig slask i vägkanten och hur kul är det?? Utrota låtjävlen från jordens yta och gör världen en tjänst, TACK!! Och dessa evinnerliga sånglekarna med all den ångest de är laddade med.. Nu barn ska vi ha kul och dansa runt granhelvetet - se till så ni inte välter fanskapet - och ha JÄTTEkul... Hej tomtegubbar, räven raskar över isen, nu är det jul här i vårt hus, små grodorna (de har väl för helvete gått i ide vid jul?) och allt annat fånigt som ska sjunga och dansas till.. Som om detta inte vore nog ska mor/farföräldrarna vara med och skutta runt så man är rädd att varenda en av dem ska få en höftluxation eller nåt... Och de som inte är med och "leker" sitter i köket och tuggar knäck som sätter sig i lösgommarna och som sväljs ner med varierad mängd glögg, akvavit, mumma och andra alkoholhaltiga drycker samtidigt som familjegrälen uppstår över julklapparna som redan är utdelade... Säger bara suck.


Nu tillhör jag ju julidioterna som spelar massor av julmusik, äter pepparkakor bara för att bli snäll (och för att det är gott tillsammans med brie), holkar i mig glögg i massor och frossar i paketen... 

Och visst finns det massor med underbart dålig julmusik som ändå tillför något och som får en att le. Exempel på detta är Werner och Werner med Julskinkan som rymt, Farbror Frej, Lars Vegas trio, Lasse Stefans Svängjul osv... Det mesta är mer eller mindre bra.


Nu ska jag hoppa iväg och sätta mig i rimstugan och knåpa och dricka lite mer glögg... Och förhoppningsvis får jag reda på vilka låtar ni älskar att hata och avskyr att gilla...


Var rädda om varann och kramas i massor .


PS: Jag vill BARA ha HÅRDA PAKET!!!! Hihihihihi.  

Av Anna Landin - 11 december 2011 21:01

Hinner tyvärr inte med allt i denna julstress. Det här är inget lysande koncept för hjärtsjuka Anna.

Men jag försöker ta det lugnt mellan varven och hitta den inre friden.. Å allt annat sånt där dravel folk pratar om.. Jag har ite tid med någon rackarns inre frid!! Det är ju snart jul..

Så jag har fullt upp med att hälla i mig glögg för att hinna testa alla sorter och dessutom hinna med några favoriter i repris. I allt detta blaskande i kryddig varm dryck ska man hinna med att stoppa i sig pepparkakor också, så jag kan bli snäll. För det blir man visst av dem. Och det kan jag ju behöva för jag är en rätt elak jäkel...  Så jag måste ju hinna med många av den varan.. Sen har jag ju upptäckt att det är vansinnigt gott med pepparkakor och mögelost/brie... Så en hög av den varan måste hinnas med..


Baka jäkelskapen det struntar jag i.. Det tar för lång tid från glöggdrickandet. Dessutom är de köpta nästan lika goa som mina egna....


I all denna hets har jag fullt upp med att gnugga öronen fulla med julmusik av blandad kvalite'. Viss njuter jag av och viss är ju bara plågsam. Detta kommer jag lista här senare.. (Skulle gjorts ikväll) men jag har fullt upp med att vältra mig i mina åldersnojor och leta efter saffranen som jag tycks ha tappat bort....

Mycket att stå i här..


Toudelouen på er. Var rädda om varann och kramas i massor.   

Av Anna Landin - 10 december 2011 15:11

Hmmmm, hur ska detta gå?? Tja, det blir säkert bra.. Eller jag får väl göra så gott jag kan i alla fall för att få till det så bra som möjligt.

Just nu sker detta med vissa problem. För gör ett försök med 8 kilo katt hängandes över axel öce hela framsidan och sittandes på fatorn.. Inte så lätt inte det.

Men jag gör ett snabbt försök och sedan har jag ändå annat att pyssla med.

Det jag är mest tveksam till idag är att tillbringa en hel kväll på jazzklubb. De som känner mig vet att jazz inte riktigt är jag.. Visst finns det nån enstaka låt som jag gillar men det finns det i de flesta changers. Men en HEL kväll?? Jajaja, nu har jag lovat och jag brukar hålla vad jag lovar. 

Och vem vet, jag kanske kommer hem som värsta jazzfreaket.. Inte särskilt troligt men  den som lever får se..


För att väga upp kvällens upplevelse något och göra den lättare att stå ut med skrålar jag nu ut julmusik på hyfsat hög volym under tiden som jag håller på att pyssla mig iordning. Får ju åtminstone kosta på mig att kamma håret, eller??


Och julmusik får bli morgondagens ämne här.. Vilka är dina favoriter och hatobjekt i denna uppsjö av mer elelr mindre stämningsfulla toner?? 


Var nu rädda om varann och kramas i massor.  

PS

Av Anna Landin - 9 december 2011 21:25

Hahahhaha, jag glömde ju nästan.. Hur kan man vara så förvirrad så att man nästan glömmer sig själv???


Jag har ju namnsdag idag, GRATTIS på mig!!!!! 


Å för de av er som gillar sånt, GLÖM INTE ATT LÄGGA FISKEN I BLÖT IDAG!!!!! Annars e den inte klar när du vill stoppa den i munnen.. 


PS igen: Imån kunde det blivit trerätters, för självklart e jag bjuden ytterligare en gång för att högtidlighålla Nobel i blå hallarna... Verkar dock som jag har förhinder för Alfred var lite sen med inbjudan i år så istället blir det Jazz i Alvesta imån...


Kramen. 

Av Anna Landin - 9 december 2011 20:08

Nu minsann är det färdigt, nu jäklar e det sketet i det blå skåpet!!! Å inte e det ens jag som har gjort det själv.. Näe, det e Jon som har lyckats...

Eller okey då, han har inte lyckats helt själv. Det kan jag väl erkänna.... En av mina läsbloggar, Bims, som lyckats få igång mig. IGEN.... 

Men den här gången vill jag gärna förmedla de tyckabde och tänkanden som framförs för lite diskussion här hos mig.. Kanske lite nya infallsvinklar..


Jon menar enkelt sammanfattat att VI kvinnor är roten till allt ont här i världen och vi vill enbart ställa till problem. Och finns det inga i verkliga livet hittar vi på dem... Medans Jon och hans manliga vänner rakt igenom är rakryggade, ärliga och tar i problemen direkt... Bbhhaa säger jag då... Kryss mig i någon av mina bredaste regioner...


Killar/män är inte det minsta ärliga eller rakryggade!! Inte i kommunikationen som försegår i en relation i alla fall... De kanske må vara det i bastun med grabbarna över en öl men inte fasen är de det när de satt av sig skorna innanför dörren.. Näe, då kommer Mjäckiga Bengt fram.. Visst söta du, Å du e alltid vacker bla bla bla... Dravlet bara öser ur truten på dem.. Att de inte ville äta fläskfile'  ännu en fredag skulle de aldrig drömma om att säga högt - för herregud de kan ju innebära att de blir utan fredagsligget!!! Veckans höjdpunkt!!!!!


Att de egentligen hellre skulle tillbringa kvällen med att äta korv med bröd, sitta och pyssla i en hörna (alternativt sitta i jakttornet), inte prata med någon och helt ärligt egentligen sova i egen säng för att partnern snarkar så hela golvet skakar skulle de aldrig drömma om att andas ett ord om. För då är de ju inte MANLIGA... Killars yta är minsann lika viktig för dem som tjejerns är för henne.


Visst bäddar vi tjejer för "gräl" med omöjliga frågor som: -Ser jag tjock ut i den här klänningen?? Säger partner JA fär denne en avhyvling för det och ett ifrågasättande i form av: Vad menar du med det? Säger partner å andra sidan NEJ blir denne snabbt överbevisad genom att det dras och kläms och känns och uppvisas mer eller mindre hud med påpekandet: Jag är ju VISST det fet, för kolla här....... Eller??

Men är killar så mycket bättre??? Bäddar de inte lika mycket för problemen?

Jag vill hävda att män har precis lika mycket skuld i den språkförbistring som finns mellan könen, rätta mig gärna.


Och om vi nu för en stund ska ägna oss åt lite teologi så kom ju faktiskt kvinnan efter mannen för att Gud ville rätta till sitt "misstag"... Med andra ord är det som vanligt MANNENS fel, allting... 


Väntar nu med spänd förväntan på reaktioner... Hihihi.


Var rädda om varann och krams i massor.   

Presentation


En kvinna mitt i livet med allt vad det innebär. Stora barn, fast jobb och goda vänner fyller mitt liv.
Här har jag tänkt mig att vända och vrida på saker och ting som är av mer eller mindre vikt här i livet.. Häxan Surtant dyker upp då och då - eller he

Min viktresa

GBP 20180910

Ett val för livets skull

Fråga mig

5 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards