Alla inlägg under september 2011

Av Anna Landin - 29 september 2011 18:56

Hahahaha, det här var väl ett kul ämne då??

För min del blir det faktiskt svårt - eller inte så svårt egentligen för jag har ju bara dåliga vitsar på lager. Inte för att jag direkt samlar på mig dem på hög heller för den delen. Men de dåliga e de som jag ens är i närheten av att komma ihåg...


Och nej, om ni kommer ihåg mina tidigare inlägg - det om mina fem bästa egenskaper - så är jag absolut INTE humorlös... Har som sagt en mycket sjuk och subtil humor, på gränsen till att bli obscen.. Och givetvis kan jag skratta åt en banal vits men oftast finner jag iante dem så roande.. Finns mycket annat som roar mig mycket mer.


Är inte det rätt märkligt egentligen? Att det oftast finns någon på jobbet/festen eller var man nu e som hela tiden ska dra skämt på skämt på skämt och alla ska skratta hysteriskt... Och folk gör dessutom det fastän de mest ser ut som frågetecken och inte har en susning om vad det var som skulle vara kul... HAHAHAHAHA verkligen skitkul.....


Jag är ju personligen mer road av ordlekar, ordvrängeri och undertoner i ord.. Rappa kommentarer och snabba repliker med lite udd och syrlighet får mig oftast att le. Om ni minns mitt förra inlägg så är jag ju kvinnan som gillar brittisk syrlig humor och skrattar hysteriskt till den lantliga pittoreska ton man finner i den. Jag säger bara Monthy Python, Pang i bygget, Svarte orm, Ett herrans liv osv osv osv.. Kan skratta mig fördärvad, kippar efter luft och tårarna sprutar ur ögonen på mig.


Nu är det inte bara brittisk humor jag gillar, jag är även löjligt svag för Robert Gustavsson. I mina ögon Sveriges absolut bästa komiker alla kategorier. Självklart blir han för mycket om man tittar på en hel film eller så precis som Mr Bean också blir det. Men Robert har förmågan att tolka sina personligheter med värme och glimt i ögat.

Galenskaparna och After shave är också personliga favoriter. Har sett det mesta de gjort och skrattar lika mycket varje gång jag tar mig en reprisrunda av dem.. Alla spelar tennis, Vad gör Carl-Uno Sjöblom i ditt akvarium?, Du kör i fel fil, Jag ser dig Virus... Finns ju många fler favoriter hos dem.. Hihihihi.


Alltså är detta sånt som roar mig.. Men nu föll jag ju lite utanför dagens ämne så jag avslutar väl där jag skulle börjat.. 


Håll i dig för det här är riktigt uselt och dåligt:

Två tomater var ute och gick och skulle gå över gatan. Den ena tomaten blev överkörd varvid den andra säger: Kom nu ketchup så går vi......


Var nu rädda om varann och kramas i massor.   

Av Anna Landin - 28 september 2011 20:20

Ber åter igen om ursäkt, har inte hunnit med att göra mitt dagliga inlägg här. Mitt liv har varit fullt av kaos de senaste dagarna och frågan är väl mer vad som kan gå åt helsike denna veckan.. Men det tänker jag inte ens fundera på nu utan nu tar vi hand om något roligare, nämligen fem BRA filmer....


1. AMERICAN HISTORY X blir ett givet första val för mig. Tror jag har sett den filmen minst 20 gånger och varje gång blir jag berörd och påverkad av den. Känner också att den är mycket aktuell i dagens diskussioner angående Kinapuffar hit och dit.

AMERICAN HISTORY X utspelar sig i Los Angeles gängland där rasism och nynazism har starka fästen. Bröderna Derek och Danny mister sin far, en polis som blir mördad i ett skottdrama med svarta inblandade. Sorgen och hatet pressar den verbalt begåvade Derek mot radikala handlingar och han blir snart den karismatiske ledaren för en nynazistisk rörelse. Den yngre brodern Danny, som desperat söker en fadersgestalt, anamar blint Dereks ideologier. Ett skottdrama med dödlig utgång blir den slutliga vändpunkten för den splittrade familjen. Derek döms till tre års fängelse...


2. THE BLIND SIDE blir val nr 2. Sandra Bullock gör i denna film en fantastisk rolltolkning och fick för den en mycket välförtjänt Oscar, i alla fall i mina ögon. En varm film om hur lite som egentligen krävs för att nå ett större mål.

Hemlöse tonåringen Michael Oher vet ingenting om familjelivet och ännu mindre om sport. Det han känner till är Memphis gator och slitna kvarter. Leigh Anne Tuohy lever ett bekvämt liv i den övre medelklassen och vet inte mycket om Michaels värld. Men när de möts har han funnit ett hem. Och familjen Tuohy har funnit något som är minst lika omvälvande, en son och en bror. En verklighetsbaserad film.


3. DIRTY DANCING är film nr 3. Det här är min feelgood-film. En sån där som får mig att må bra, som får mig att le, som får mig att tro på kärlek igen ja helt enkelt en positiv film.. 

Det är sommaren 1963. 17-åriga Baby (Jennifer Grey) är på semester med sin familj. På deras hotell arbetar Johnny (Patrick Swayze) som danslärare, men när Baby möter Johnny för första gången är det något helt annat än vals och rumba han ägnar sig åt - en svettig, sensuell dans som sätter hela kroppen i brand.


4. LEJONKUNGEN får stå för min lite sjuka kärlek för Disney... Å jag menar att jag älskar dem. Har nog sett alla och de flesta har jag också på DVD. Har stundvis riktiga Disneykavalkader här hemma. Då frossar jag i Den lilla sjöjungfrun, Aristocats, Hitta Nemo, Bernad&Bianca, Snövit, Askungen och den med världens bästa replikbyte - HERKULES... Den enda jag verkligen undviker även om det är en vacker film är Bambi för den plågades jag med dag ut och dag in för ett par år sedan (okey det e mer än 10 år sen - närmre 15)...

Simba är Lejonskungens son och tanken är att han en dag själv ska bli kung. Men vägen dit är lång. Först måste han växa upp och lära sig att ta ansvaret som följer med kungatiteln. Sedan måste han klara alla faror som lurar på en blivande kung. Scar, Simbas farbror, smider nämligen planer tillsammans med hyenorna på att ta över hela lejonriket.


5. SCHINDLERS LIST får efter en del tänkande bli mitt sista val. Även här en verklighetsbaserad film. Jag är ju även löjligt svag för drama och självbiografier, de hamnar i samma nivå som Disney.. Mina passioner här i livet när det gäller film - drama och tecknat..  Schindlers list gör mig dessutom otroligt fascinerad över det svartvita formaten och den röda filmklicken som finns i den, har du sett det???

Vi får ta del av den oförglömliga, sanna historien om den gåtfulle Oscar Schindler, medlem i nazistpartiet, kvinnokarl och krigsprofitör som räddade over 1100 judar undan förintelsen. Det är berättelsen om en man som gjorde en insats - och om de som överlevde en av de mörkaste kapitlen i mänsklighetens historia på grund av vad han gjorde. 


Så ja, det var fem mycket bra filmer i mina ögon.. Finns massor andra jag kan rekommendera som tex: It´s kind of ä funny story, Legendary, I am Sam, Rainman, The last song, Country strong, Walk the line, Stekta gröna tomater, Purpurfärgen med flera och ännu flera.... Film är ett outömligt kapitel..


Nu önskar jag dig en trevlig kväll och hoppas på att du fått något filmtips som du nappar på...


Var rädda om varann och kramas i massor..  

Av Anna Landin - 28 september 2011 20:20

Ber åter igen om ursäkt, har inte hunnit med att göra mitt dagliga inlägg här. Mitt liv har varit fullt av kaos de senaste dagarna och frågan är väl mer vad som kan gå åt helsike denna veckan.. Men det tänker jag inte ens fundera på nu utan nu tar vi hand om något roligare, nämligen fem BRA filmer....


1. AMERICAN HISTORY X blir ett givet första val för mig. Tror jag har sett den filmen minst 20 gånger och varje gång blir jag berörd och påverkad av den. Känner också att den är mycket aktuell i dagens diskussioner angående Kinapuffar hit och dit.

AMERICAN HISTORY X utspelar sig i Los Angeles gängland där rasism och nynazism har starka fästen. Bröderna Derek och Danny mister sin far, en polis som blir mördad i ett skottdrama med svarta inblandade. Sorgen och hatet pressar den verbalt begåvade Derek mot radikala handlingar och han blir snart den karismatiske ledaren för en nynazistisk rörelse. Den yngre brodern Danny, som desperat söker en fadersgestalt, anamar blint Dereks ideologier. Ett skottdrama med dödlig utgång blir den slutliga vändpunkten för den splittrade familjen. Derek döms till tre års fängelse...


2. THE BLIND SIDE blir val nr 2. Sandra Bullock gör i denna film en fantastisk rolltolkning och fick för den en mycket välförtjänt Oscar, i alla fall i mina ögon. En varm film om hur lite som egentligen krävs för att nå ett större mål.

Hemlöse tonåringen Michael Oher vet ingenting om familjelivet och ännu mindre om sport. Det han känner till är Memphis gator och slitna kvarter. Leigh Anne Tuohy lever ett bekvämt liv i den övre medelklassen och vet inte mycket om Michaels värld. Men när de möts har han funnit ett hem. Och familjen Tuohy har funnit något som är minst lika omvälvande, en son och en bror. En verklighetsbaserad film.


3. DIRTY DANCING är film nr 3. Det här är min feelgood-film. En sån där som får mig att må bra, som får mig att le, som får mig att tro på kärlek igen ja helt enkelt en positiv film.. 

Det är sommaren 1963. 17-åriga Baby (Jennifer Grey) är på semester med sin familj. På deras hotell arbetar Johnny (Patrick Swayze) som danslärare, men när Baby möter Johnny för första gången är det något helt annat än vals och rumba han ägnar sig åt - en svettig, sensuell dans som sätter hela kroppen i brand.


4. LEJONKUNGEN får stå för min lite sjuka kärlek för Disney... Å jag menar att jag älskar dem. Har nog sett alla och de flesta har jag också på DVD. Har stundvis riktiga Disneykavalkader här hemma. Då frossar jag i Den lilla sjöjungfrun, Aristocats, Hitta Nemo, Bernad&Bianca, Snövit, Askungen och den med världens bästa replikbyte - HERKULES... Den enda jag verkligen undviker även om det är en vacker film är Bambi för den plågades jag med dag ut och dag in för ett par år sedan (okey det e mer än 10 år sen - närmre 15)...

Simba är Lejonskungens son och tanken är att han en dag själv ska bli kung. Men vägen dit är lång. Först måste han växa upp och lära sig att ta ansvaret som följer med kungatiteln. Sedan måste han klara alla faror som lurar på en blivande kung. Scar, Simbas farbror, smider nämligen planer tillsammans med hyenorna på att ta över hela lejonriket.


5. SCHINDLERS LIST får efter en del tänkande bli mitt sista val. Även här en verklighetsbaserad film. Jag är ju även löjligt svag för drama och självbiografier, de hamnar i samma nivå som Disney.. Mina passioner här i livet när det gäller film - drama och tecknat..  Schindlers list gör mig dessutom otroligt fascinerad över det svartvita formaten och den röda filmklicken som finns i den, har du sett det???

Vi får ta del av den oförglömliga, sanna historien om den gåtfulle Oscar Schindler, medlem i nazistpartiet, kvinnokarl och krigsprofitör som räddade over 1100 judar undan förintelsen. Det är berättelsen om en man som gjorde en insats - och om de som överlevde en av de mörkaste kapitlen i mänsklighetens historia på grund av vad han gjorde. 


Så ja, det var fem mycket bra filmer i mina ögon.. Finns massor andra jag kan rekommendera som tex: It´s kind of ä funny story, Legendary, I am Sam, Rainman, The last song, Country strong, Walk the line, Stekta gröna tomater, Purpurfärgen med flera och ännu flera.... Film är ett outömligt kapitel..


Nu önskar jag dig en trevlig kväll och hoppas på att du fått något filmtips som du nappar på...


Var rädda om varann och kramas i massor..  

Av Anna Landin - 24 september 2011 17:17

Jaha, då har jag fuskat lite igen.. Eller egentligen så varken orkade eller hann jag med min blogg igår. Så jag får försöka ta igen det idag.. Har du tur hinner jag med både gårdagens och dagens inlägg under kvällen här.


Gårdagens ämne var böcker. Fem böcker som jag tycker är bra och som jag rekommenderar. Det  här blir ju lite knepigt.. Att bara välja ut fem av alla böcker jag läst..


1. Utvald att leva - Jerzy Einhorn. Detta är Jerzys memoarer och hans berättelse om uppväxten som jude under andra väldskriget i Tyskland. En berörande berättelse som trots allt han fick vara med om är fylld av kärlek och tilltro till människans godhet.

Jerzy Einhorn, stridbar chef för Radiumhemmet, var en av vår tids mest kända svenskar. Efter kriget kom han till Sverige som en av de få överlevande från en utplånad barndomsvärld. I sina memoarer berättar Jerzy Einhorn om en lycklig familj i förkrigstidens Polen, om miraklet att leva, om kampen för och glädjen över att bli svensk, men också om de fasansfulla upplevelserna i getton och koncentrationsläger som berövade honom hans ungdom: 'Det behövdes femtio år av distans för att jag skulle orka frammana från djupet av mitt minne händelser i mitt liv som jag är tvungen att bära med mig så länge jag lever och kan tänka, bilder av hus, gator, trappor, rum, möbler, människor, ansikten, ansiktsuttryck, ord och meningar, mina egna tankar.' 


2. Äcklig - Constance Briscoe. En stark berättelse om en stark kvinna.

Du är en äcklig hora. En äcklig, äcklig hora, sa mamma och dunkade mitt huvud mot dörren. Constance var van vid att bli misshandlad, både psykiskt och fysiskt, av sin egen mor, och regelbundna slag och svält orsakade flickan ofantlig smärta. Men det var den känslomässiga tortyren avsaknaden av kärlek som gjorde mest ont. Föreställ dig att din mamma kallar dig en äcklig, ful bakterie. Föreställ dig att din mamma flyttar när du är tretton år gammal och lämnar dig ensam, utan värme, elektricitet och mat. Hade du överlevt? Constance gjorde det. Hon trotsade alla odds, och kämpade sig till så mycket självkänsla att hon klarade att studera vid universitet och bli Storbritanniens första svarta domare. Fruktansvärd, brutalt ärlig och ändå upplyftande; Äcklig är Constance Briscoes historia.


3. Ondskan - Jan Guillou. Var för mig en positiv överraskning. Jag som inte ens gillar Jan när jag ser honom på tv.. Detta är ju berättelsen om Jans liv..

I Jan Guillous Ondskan beskrivs våldet i den svenska vardagen. Vi får följa huvudpersonen Eriks fostran i ondska från hemmet med den sadistiske fadern till skolgården med dess gängbildningar.
Erik blir relegerad på grund av sitt brutala uppträdande och hamnar på internatskola. Det är en värld fylld av pennalism, och Erik drivs in i sökandet efter motståndets villkor. Men hans försök att hävda sig mot de äldre kamraternas förtryck leder in i en spiral av våld och motvåld som han i längden inte kan bemästra. Det leder till öppet krig. Till slut är Erik beredd att ta den avgörande hämnden…
Temat i Ondskan, våld både gott och ont, är ständigt lika aktuellt och boken har sedan den utkom första gången 1981 blivit en modern klassiker och den första stora läsupplevelsen för en mängd ungdomar.
Utdrag ur boken: 
''Du är ondskan själv och sådana som du måste förgöras'' 


4. Postcard killers - James Patterson Liza Marklund. En krimroman som driver sig själv framåt. En bok som är svår att lägga ifrån sig.

MEDIERNA KALLAR DEM THE POSTCARD KILLERS
De är unga, vackra och välutbildade ­ och de skär halsen av unga människor över hela Europa.
Eftersom de postar vykort till en journalist i varje stad där de dödat är rubriken given: The Postcard Killers har mördat igen.
NU HAR DE KOMMIT TILL STOCKHOLM
Det inser Dessie Larsson, journalist på tidningen Aftonposten, för hon har precis hittat deras kort i sitt postfack.
Tillsammans med Jacob Kanon, mordutredare från New York, dras hon motvilligt in i våldsverkarnas vanvettiga värld.
Jacob Kanon har varit mördarna hack i häl i ett halvår, och hans skäl är djupt personligt. Hans dotter Kimmy är ett av deras offer.
Han har bara ett mål i livet:
DE SKA JAGAS TILLS HELVETET FRYSER
Jacob och Dessie befinner sig snart i en accelererande spiral av våld och död.
Vilka är mördarna? Vad driver dem? Hur kan de stoppas?
Till slut återstår bara en rasande kamp mot klockan ­ och tusen kilometer norrländsk asfalt...

5. Milleniumserien - Stieg Larsson. Jajaja, jag vet att det är mer än en bok. Det är ju tre i den här serien. Och det är tre stora tegelstenar. Men jag gillar verkligen dem och när jag läste dem för ett tag sedan så läste de sig nästan själv. Bara en sida till.... När jag läste dem så blev jag glad, arg, ledsen ja det var helt enkelt en känslomässig berg-och-dalbana..

Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher.


Då var jag klar med mina böcker.. Om jag orkar ta mig i kragen senare så kommer lite filmtips.. Ps: Bokreferaten kommer från Boksidan.


Var nu rädd om varann och kramas i massor.  

Av Anna Landin - 22 september 2011 19:00

Nu börjar jag närma mig slutet här och visst är det med visst vemod jag inser att jag bara har 8 dagar till när mina ämnen är givna... Samtidigt välkomnar jag det fria livet..

Listan är kul och har fått mig att tänka efter och visst har jag bloggat om annat under tiden, inget är ju omöjligt.. Men just nu nöjer jag mig med de givna ämnena och tar och njuter lite till av livet.


Dagens ämne hadlar om citat, mitt favotcitat närmare bestämt..

Finns ju massor kloka ord jag gillar och försöker leva efter, såsom:

Carpe diem.

Blod är tjockare än vatten.

Gråt inte över spilld mjölk.

Glaset är inte halvtomt utan halvfullt.

Skjut inte upp tills imorgon det du kan göra idag. Osv osv....


Men det jag gillar allra  mest och som jag helhjärtat kan stå bakom, och stå upp för!!

GÖR MOT ANDRA VAD DU VILL ATT ANDRA SKA GÖRA MOT DIG!!!!

För det är ju ett enkelt faktum att inse att livet fungerar på detta viset. Det jag gör mot andra får jag ju tillbaka.. Är jag glad, positiv, trevlig och vänlig så blir min omgivning detsamma mot mig. Om jag börjar dagen med att le mot folk kommer folk le tillbaka mot mig.. Inte för att de vet varför de ler men ler gör de.. Testa själv får ni se. Le mot personen som sitter jämte dig på bussen, som du möter i ingången till matbutiken, på parkeringen ja name it..... 

Skulle jag däremot vara sur och grinig så kan ni ge er den på att det tar inte lång tid innan jag är en jäkla surfitta eller ett jäkla gnällarsle...

Nu är ju jag en snäll och vänlig människa, i alla fall för det mesta. Och jag tror verkligen på att om jag fortsätter vara det så är min omgivning det mot mig också..

Lite ge och ta situtionen.. Och visst vinner man mer på att ha en trevlig dag än på att gå runt och gräma sig över det som eventuellt skulle kunna vara bättre.


Önskar nu dig en trevlig kväll...


Var rädda om varann, le mot varann och kramas i massor....  

Av Anna Landin - 21 september 2011 18:27

Att bjuda män på middag är ju trevligt. Å nu får jag ju välja och vraka bland alla män här i världen.. Hahahaha, snacka om möjlighet till frosseri... 


1. Sean Connery eller Johnny Depp, det e frågan det.. För hur jag än vänder och vrider på vilka jag vill ha här så måste jag ju ha något manligt och trevligt att vila mina ögon på... Tror i alla fall att idag får det bli Johnny som bjuds in.. Jaa, så kan vi ju alltid prata film å musicaler.


2. Jesus tror jag skulle få en palts vid mitt bord, dels för att om maten tar slut kan han ju alltid fixa ny.. Sen är jag intresserad av att få reda på om han verkligen är som bibeln framställer honom. En människa som inte blir arg ens för det värsta sveket utan bara vänder andra kinden till. Jag skulle inte fixa det och jag tror inte det finns någon som skulle göra det.. Så den bilden hade varit intressant att utforska.


3. Adolf Hitler skulle ju dels bli en intressant kontrast till Jesus samtidgt finner jag honom mycket fascinerande som person själv. Visst, han är ju det största stolpskott som någonsin fötts (i viss konkurrens av Stalin, Mao, Pinochet osv). Men en liten mörkhårig skitdryg typ som lyckas intala hela tyska folket, och till en början även större delen av europa, att det enda rätta är långa blonda blåögda människor!!1 Tvärt emot vad han själv uppfyller.... Borde inte han vart den första att ta steget in i gaskamrarna?? Frågan är ju hur han egentligen mådde?? Vad hade han för diagnos?? Och hur kan man lyckas bli en så god talare så man får med sig SÅ många människor? Och hur lyckas man hålla kvar människor mer än 60 år efter sin död??? Med ett så ondskefullt budskap.. För mig obegripligt..


4. Usain Bolt har även han en given plats.. Kan ju dessutom bli en mycket intressant kombo med Hitler.. Frågan e ju om han ens sett en så mörkhyad person innan..  Men Usain imponerar mycket på mig. Tänk att kunna springa så blixtrande snabbt utan att ens se ansträngd ut. Han ser ju ut som om han bara är ute och joggar... Sen tycker jag att Usain verkar vara en väldigt trevlig och sympatisk person som trots allt behållt fötterna på jorden.. Visst spexar han på banan men det är mer för att det förväntas av honom.. Å om inte annat kan han ju alltid få ta en liten segerdans eller två på matsalsbordet den här kvällen..


5. Avslutar bordet med att bjuda in Robert Gustafsson.. Vår komiker, skådis och sångare.. Jag gillar Robert och hans något syrliga komik. Helt klart i min stil. Och om vi nu inte skulle få någon fart på festen innan så kan vi ju alltid hoppas på att Robert har sina polare i Rolandz i bakfickan så får vi dansa loss lite... Tänk bara Usain utförandes segerdans till Jajamen eller Ovan där...  De vore väl nåt...


Så ja, då var det bordet färdigt.. Tror nog att detta kan bli en minst lika intressant kväll som den då jag bjuder på kvinnomiddag.. Två helt skilda kvällar men troligen har jag en enorm behållning av dem..


Var nu rädda om varann och kramas i massor..    

Av Anna Landin - 20 september 2011 17:36

Närmar mig nu slitet på den här månadens bloggande.. Och någonstans här måste man ju erkänna sina brister och fel, för visst har vi sådan allihop.. Jag vet att jag har det i alla fall. Precis som igår har jag nu frågat mina vänner vad de tycker är det sämsta med mig.. Även här är mina vänner märkligt överens..


1. Envis som en åsna säger de att jag är.. Fattar ingenting...  Envishet är ju på sitt sätt en väldigt god egenskap men jag får väl erkänna att min envishet ibland går till överdrift. 


2. Kontrollerande som få är jag. Jag styr och ställer, planerar och har koll på detaljer. Har bearbetat denna egenskap och lever numera inte mitt liv utifrån almanackan.. Vilket jag gjorde tidigare. Allt var inplanerat och noggrant nedskrivet. Och nu har jag till och med kommit så långt att jag kan leva utan min klocka på armen. Har jag inte fixat tidigare utan upplevt det som att jag är naken utan klocka. Mitt kontrollbehov yttrar sig gärna i form av att jag blir överförklarande och superpedagogisk mot mina vänner.. Jag vill gärna försäkra mig om de har lika god koll på läget som jag, är medveten om att det ibland får dem att känna det som att jag idiotförklarar dem och det är verkligen inte meningen... Förlåt mig för det, kära vänner. 


3. Snäll i överkant påstår mina vänner att jag är. Så pass att jag struntar i mig själv, eller rättare sagt sätter andras väl och ve framför mitt egna bästa.. Och visst är det så.. Kanske kan verka märkligt eftersom en av mina bästa egenskaper ändå är min självrespekt och stolthet över att vara jag. Men det går faktiskt ihop.. För det är ju som jag sa igår, jag vill att min familj och mina vänner mår så bra som det står i min makt och då händer det att jag struntar i mig själv.. Jobbar även på denna bit och över väldigt mycket på att säga NEJ och att kunna göra det med gott samvete..


4. Tålamodsbrist lider jag av enligt mina vänner.. Kan väl också te sig märkligt eftersom jag är så envis som jag är.. Å faktum är att när jag ska göra saker som för mig är bara MÅSTEN, sånt där som inte roar mig överhuvudtaget, eller när jag råkar på de där som inte fattar hur mycket man än försöker få dem att fatta då tryter mitt tålamod väldigt fort... Å då blir jag gärna lite snäsig och sträv i tonen. Min dotter brukar beskriva det som att jag bli som en ilsken Pitbull...  


5. Kort stubin, enligt min dotter...  Hon säger sig ha ärvt den också.. Och visst stämmer det. Jag har kort stubin och då har jag ändå övat upp den så jämförelsevis är den ju urlång.. Men jag tror den hänger ihop med punkt 2 och 3 här. Tappar jag kontrollen och tålamodet så blir jag arg... Å då ligger explosionen och lurar under ytan. 


Sådär ja, det var dagens fem egenskaper det... Som sagt, det är egenskaper jag jobbar på att tona ner och jag är en bra bit på vägen...


Var nu rädda om varann och kramas i massor..   

Av Anna Landin - 19 september 2011 18:41

Det här inlägget - och även morgondagens tycke jag rent personligen ör lite spännande.. För i det här var jag ju tvungen att fråga mina vänner vad de egentligen tycker bäst om hos mig.. Sen ör det ju bara till att hoppas på att de är ärliga.. Å det tror jag nog.. Su hå nar jag samlat ihop de som flest sagt när jag frågat dem. 


1. Lojal är jag för min familj och för mina vänner.. Mina vänner säger att de vet att om de behöver hjälp finns jag där och försöker så gott jag kan. Jag är aldrig längre bort än ett sms eller ett telefonsamtal. Jag ställer upp i ur och skur. Jag kanske inte kliar ryggen på dem men jag finns i alla fall i bakgrunden och samlar ihop bitarna efteråt och hjälper till med att laga dem. 


2. Ärlig är jag. Och väldigt rak. För mig är det en naturlighet att vara det och jag anser att livet blir så mycket enklare om man kör med raka och ärliga rör. Varför ska man hålla på och linda in saker och ting. Blir bara omständigt och jobbigt då ju... Det är om min Titti sa när jag frågade henne: - Du säger, nu får du gå ut för nu ska jag k****a... Å det e sant så gör jag.. Fråga mig något och du får svar på det du frågar. Inte för den skull så att jag har ett behov att vara burdus eller "elak" men ärlighet vinner i längden. Alla svar kanske inte faller rätt på läppen för stunden men när ringarna på vattnet har lagt sig så blir det lugnt igen..


3. Snäll är jag enligt mina vänner. Å det ligger nog en hel del i det. Jag är snäll ända in i själ och hjärta. Jag vill att min omgivning ska må bra, för gör den det så mår jag bra. Jag älskar att pyssla om mina barn och mina vänner. Jag försöker på alla sätt jag kan skämma bort och visa min uppskattning för dem. Och jag vet att de vet om det. 


4. Humor har jag i massor.. en kanske inte alltid är begriplig för alla men har man lärt känna mig så vet man hur jag tänker och vad som roar mig. Jag har en synnerligen sjuk humor. Den är oftast syrlig i överkant och eftersom jag dessutom är rapp i käften så händer det då och då att jag uppfattas som en bitch eller nåt sånt.. Å det bara ler jag åt... Jag älskar engelsk humor och kan då skratta hysteriskt. Helt hysteriskt, skenet bedrar, Ett herrans liv, Svarte orm osv är min typ av humor.. Som tur e har jag vänner som delar min humor som jag kan få skratta híhop med. Annars hade väl hela världen idiotförklarat mig..  


5. Du är oftast glad och öppen. Du är positiv till livet. Du är en sympatisk människa. Du är ibland en person som jag kan tänka mig folk tycker är för mycket, för att du syns och hörs mycket. Du tror på dig själv på ett sätt som jag önskar att jag trodde på mig själv, så beskrev en av mina absolut bästa vänner mig och det sammanfattar nog de fyra andra på ett väldigt bra sätt. För det sista ordet som beskriver mina egenskaper får nog bli STOLTHET... Och stolt är något jag är och som jag inte skäms det minsta för att jag är.. Lika lite som något av de andra.


Så, det var dagens inlägg.. Imorgon ska jag gå igenom mina fem sämsta sidor... 

Vet du någon som de jag frågat kanske missat, ge mig ett tips..


Var rädda om varann och kramas i massor.

Presentation


En kvinna mitt i livet med allt vad det innebär. Stora barn, fast jobb och goda vänner fyller mitt liv.
Här har jag tänkt mig att vända och vrida på saker och ting som är av mer eller mindre vikt här i livet.. Häxan Surtant dyker upp då och då - eller he

Min viktresa

GBP 20180910

Ett val för livets skull

Fråga mig

5 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards