Alla inlägg under juni 2011

Av Anna Landin - 30 juni 2011 14:02

Dagens fråga handlar om studenten..

För att vara mer exakt är frågan: Ska du gå på någon studentfest i år??


Visst, jag är medveten om att denna fråga är lite efter för alla skolor är ju avslutade och sommarlovet pågår för fullt men vad gör det? Det blir ju snarare så at jag med 100% säkerthet kan ge svaret helt korrekt..


Jo, jag har varit på studentfest i år.. I år var det min vän Tittis dotter Emmys tur.. Och det har varit ett fasligt stå i att fixa allt som fixas ska.. Hela våren har varit full med planeringar, klänningsprovningar osv.. Med detta i bagaget inser jag hur mycket jag kommer ha att göra kommande 2 år..

För nästa år tar ju min Robin studenten - och vad han säger nu så ska han delta i alla dessa arrangemang.. Till sin mammas glädje och förvåning.. Men där hinner väl rinna mycket vatten under broarna innan vi har nått målet.

Året därpå kommer det att bli ännu mer för då är det ju Nattis tur.. Fast det e klart, en hel del av hennes planering är redan klar och har varit ett par år.. Undrar om det beror på att jag är lite kontrollfreal och vill vara ute i god tid?  Egentligen inte i just det fallet utan det beror mer på att jag har underbara Örjan i umgänget.


Åter till årets student.. Emmy..

Hon var vacker som en dag på baldagen.. Och vartenda år när det e dags för balen blir jag "avundsjuk" och vill också gå på bal med fin klänning, uppsatt hår och allt annat.. Å vart enda år blir jag besviken och inte inbjuden.. Jäkla taskigt det alltså.. Så jag får väl fortsätta hålla tillgodo med att titta på allt glitter och glamour i Björkparken och tänka tillbaka längtansfullt på den tiden när jag tog studenten.. Och det gör jag gärna...


Två dagar efter balen var det dags för utspring i byn. Solen strålade och det var lagom varmt.. Och onekligen blir man glad av att se alla ljusklädda ungdomar med mössorna lite käckt på sne som skrattar, sjunger och bara lever ut sin glädje.. Just den dan är nog den som är ljusast i livet.. Just den dagen är inget svårt, allt löser sig och det finns inget som tynger deras axlar.. Och det är väl just så livet ska vara?? Enkelt och bekymmerslöst... Det är ju trots allt sista dagen man fortfarande kan räkna dem som "barn".. Sen kommer vuxenlivet och slår dem i huvudet kvickt nog.

I år blev jag tjock i bröstet men hade tårarna under kontroll.. Nästa år kommer jag säkert gråta så tårarna sprutar a la Lille skutt.. Detta över att min förstfödda då går vidare i livet.. Och hur gärna jag vill ha honom till att stå på egna ben och ta det ansvar han bör innebär det ju att han är VUXEN och då om inte annat så MÅSTE jag släppa taget... Huuuu, det blir jobbigt.. Jag tycker ju att det var igår jag kånkade runt honom på höften...


Så där jag, jag svävade iväg idag med.. Men jag gav ju svaret på frågan tidigt och det blev ju ett rungande JA!!

Och två år framöver blir det, dock då i egen regi... Jobbigt men roligt..



 

Av Anna Landin - 28 juni 2011 19:44

Dagens ämne kommer att bli vatten istället för studentfester.. De försvinner ju ändå ingenstans.. Inte för att vattnet gör det heller men det har idag högre prioritet...


Så här sitter jag nu med Måns stämma i öronen och hör just en massa om vatten.. Det jag tycker är viktigast idag är sötvatten.. Jag har ju legat parkerad ute i sanden på stranden i Möckeln.. Med bästa solpolarna Örjan och Kikki..

De som känner mig vet att jag badar NÄSTAN aldrig - det brukar vara alldeles för kallt i vattnet å då kan man ju få frostskador. Inte bra ju..

Nåväl, jag brukar ju plåga mig svårt genom att doppa möjligen tån i vattenkanten.. Ja ni vet precis där vattnet möter sanden och således är minst 4 grader varmare än 3 centimeter ut.. Å längre än så brukar jag inte komma - förrens bortåt slutet på juli kanske när värmeböljan har hållt i sig en månad elelr så.. Mao när vattentempen när 25.. Passar mig bra och i övrigt kan jag gärna ligga parkerad som en strandad späckhuggare uppe i sanden. Och detta utan att Greenpeace kommer och försöker göra en insats. 


Som du säkert räknat ut nu så har jag FAKTISKT tagit årets premiärdopp IDAG!!! Och det blev dessutom mer än ett dopp.. Nu är det också ett faktum att mina kära vänner brukar försöka övertala mig att man ska GÅ ut i vattnet.. ALDRIG NEVER in my hole life säger jag.. Ska jag i ska jag i direkt.. Så efter noga övervägande tog jag mig en tur ut på bryggan och detta spektakel ska du nu få följa..

(Och jag måste ju tilläga att jag inser att det e inget fel på svansföringen  ).

                    Hmmm, och detta hände utan några som helst kallsupar, illvrål - och tro mig det kan jag lägga upp - eller andra former av protester.. Fann det mot all förmodan riktigt skönt och avsvalkande. Det gav minsann mersmak..


Nu kan man ju inte bada hur mycket som helst utan prio 1 ligger ju på att sola för mig.. Så jag parkerade mig i sanden igen och där var jag strandad totalt.. I alla fall för en timme eller så. Jag måste ju ändå tänka på vätskebalansen och om inte annat så är ju kaffeintaget synnerligen viktigt att hålla på topp.. Så det sysselsatta jag mig med en stund framöver.. För tyvärr är ENDA nackdelen med VÅR strand att det brukar vara så rackarns tunt med trevliga saker att vila de blå på.. Å det var ingen större skillnad på det idag.. Det kom dock en ljusning framåt eftermiddagen och då var jag tacksam för att jag hade handduken med mig och att den var stor... Annars hade det blivit blött runt mig..  Ojojoj, nu tappade jag bort mitt fokus .. Illa illa, det kanske tur att jag brukar ligga på just den stranden.


Bad var det ju... Fokus fokus.. Bad innebär vatten. Vatten är skönt om det är rätt temperatur på det. Hur var det nu, jo just det - det var rätt temp idag..

Så därför tog vi oss en vågad tur ut på bryggan igen.. Kasta sig i och det var skönare denna gången och då kan man ju int låta bli och visa upp den graciösa sidan och tillsammans med Örjan utföra ett nummer av OTROLIGT snyggt, välkorrigraferat och genomarbetat nummer... Titta och njut.. Kan ju bara tillägga att Örjan bottnar medans jag står VERKLIGEN på tå och svajar...

                             

Känns rent imponerade att vi lyckades med detta konststycke.. Och jag förmodar att det inte finns någon här som skulle hävda att vi hade fått raka 10:or om domarna hade suttit på bryggkanten. Jag tycker den är solklar och vet att Örjan och Kikki är helt eniga med mig...


Efter detta konststycke så parkerade jag mig uppe i sanden igen.. Och där låg jag sedan och funkelerade på diverse viktigheter här i livet och kunde till slut konstatera att det här med att sola är ju helt vansinnigt menlöst... För eländet TAR JU ALDRIG!!!!  


Barfota utan strumpor och skor...  


Var rädda om varann, livet är för kort att kasta bort. Kram på er.

Av Anna Landin - 27 juni 2011 20:04

Jisses vilken härlig dag jag haft.. Ibland kan man ha hur kul som helst under två timmars bilresa.. I alla fall om man har förmånen att tillbringa den med min son.En ung herre med ett helt sanslöst sinne för humor..

Och detta var ju ämnet som skulle kikas närmre på.

* När skrattade jag senast så jag fick ont i magen?

Jodå, helt klart idag... Har till och med skrattat så jag gråtit..


För er som inte har förmånen att känna min son - eller träffa honom IRL ska här få en inblick i honom..  Min son är en typisk HIMBO!! Han e blond, han e blåögd och han har SKITstora fötter..:) Och stundvis kan han verkligen se urkorkad ut - eller som man brukar säga, han ser ut som ett frågetecken..

Låt mig presentera min son, Robin:   Och för att folk nu inte ska få för sig att förfasas å tro att jag e en elak mamma... Jag har FÅTT lov att använda den här bilden... Å jag måste erkänna att just idag beskriver den min son helt och hållet.


Det hela började med att vi skulle köra min dotter och hennes Robin till Nässjö då de skulle ta tåget till Sala.

På vägen över där spelar de Nicke Borg på radion varvid jag inte kan låta bli att tala om för min son att han och resten av gänget i Backyard babies kommer från Nässjö.... Jaha, säger min son. Tittar lite snett på mig och säger: Ska jag veta vilka de e, mamma??? Med extremt stora fågelholksögon... Tro ingen annan kan ha så stora ögon som min son..  

På väg in i Nässjö ser min dotter en kille på en snygg cykel och då frågar hon om det inte var min drömkille precis som ******..... Just den killen tyckte min dotter att jag skulle lägga ut mig för för att hon skulle få möjlighet att åka i hans i hennes tycke skitsnygga bil.... Jaha, vad gör man inte för sina barn.. Å nej, jag la inte ut mig för honom. Räckte med att säga hej.. Då säger min son: Mamma är du inte lite ego nu?? Hmmm, vaddå??? Nej förklarade jag för min son. Jag må ha ett stort ego å så men inte i det här fallet.. För om det räcker med att säga hej och någon hänger efter resten av sommaren behöver man inte ha något stort ego och tro att man är överdrivet snygg elelr så - sannolikheten är väl större att någon är lite svältfödd och nappar på allt?? Jaha, säger min son.. Då förstår jag.... Nog om det. Dottern släpptes av med bihang och Robin och jag gav oss ut på resan hem..


Under denna resa talar Robin om för mig att ALLA i trafiken är IDIOTER!!! Jag kan vara böjd att hålla med honom men givetvis är jag undantaget..:)

I alla fall visade övriga medtrafikanter att just Robins hypotes  stämde idag.. Sicka kryckor det finns ute ibland, kan de inte hålla sig hemma när jag e ute??

Nu var det ju inte det jag skulle tjata om idag.. Utan vår resa fortsatte och vi nynnade med radions skval.. Och nu kommer det som är så vansinnigt kul..


Helt plötsligt vrålar Septembers Mikrofonkåt ur högtalarna.. Nu gillar jag ju den så volymen åker upp ytterliggare.. En bit in i låten säger Robin helt gravallvarligt: Mamma vet du vad jag tyckte hon sjöng innan jag fattade att låten heter Mikrofonkåt?? Näe, säger jag. Å med min son är det inte ens lönt att gissa för jag hade ändå inte hamnat i närheten.. Jo, säger han då. Jag tyckte hon sjöng MicroFANTOM!!! Där trodde jag att jag dog.. Å bara frågade honom hur han fick det till det.. Men se det visste han inte.. Nu var ju låten inte slut på radion utan varenda gång sen som refrängen kom var det Microfantom!!!

Och då kan man ju fråga sig lite osökt - vad är en MicroFantom?? Fantomen i sin blåa pyjamas redo att värmas i micron för att värma sin Diana???


Efter ett tag till i bilen så dök sommarens troligen största sommarplåga upp.. Mr Saxobeat med Alexandra Stan..Detta till Benji och Tittis dravel.. Om syskon hit och dit.. En helt annan story..

Under den här låten frågar Robin mig vem Åkes unge är? Vaa??? Jag fattar absolut ingenting och nu är det min tur att se ut som en fågelhok. Jo, så här ligger det till. För några dagar sedan hade de suttit i morgonradion och frågat just detta. Vem i helsike e Åkes ungar som grabben i låten tjatar om?? Ööööö tänkte jag tills refrängen kom.. Och bara för att ni ska fatta...

Åke måste ha många ungar så många gånger han sjunger om dem.. Eller det kanske till och med e så att det e MicroFantomen som e Åke... Vad vet jag??? Det finns så mycket märkligt här i världen och hälften e ju inte ens i närheten av att vara begripligt.


Så ja, fantastiskt roligt har jag och Robin haft i bilen trots att det e en liten trög och tråkig Suzuki vi harvat fram i... Det hänger inte på bilen och dess fart framåt som gör det utan helt klart sällskapet som avgör..


Jag tror att jag lyckats sammanfatta dagens skrattsalvor på ett bra vis nu så jag tänker avsluta dagens inlägg med att skicka ett alldeles enormt STORT och VARMT SUPERGRATTIS till min lillebror och hans numera härliga FRU!!! För lillebror har smugit iväg till Öland och gift sig med sin Frida.. Det var minsann på tiden.

Grattis till brudparet!!


Kram på världen. Var rädda om varann och krama varann..


Imån har jag mötesdag och sen har jag tänkt parkera mig i solen i sanden på stranden... Det lär jag behöva..  Och så tar jag mig en funderare på STUDENTEN!!!

Av Anna Landin - 23 juni 2011 13:58

Tänk vad tiden rinner iväg för oss. Vem minns inte sin ungdom med viss skräckblandad förtjusning?? Jag gör det i alla fall. Nu hör ju till saken att när jag ägnar mig åt den typen av minnesresor så blir jag gärna lite nostaligisk och kommer att tänka på massa "gammal" go musik och annat roligt också.

Fast idag skulle jag vara lite ytlig och minnas: Hur såg jag ut i högstadiet? Ha, det var minsann en resa det...


Högstadiet börjar ju med 7:an.. På den tiden (vi pratar mitten på 80-talet) så var jag fortfarande rätt "töntig".. Hade absolut inte upptäckt killar utan var fortfarande fokuserad på att vara en snäll flicka och LEKTE med dockor.. Tro det eller ej.. 

Och bara för att bevisa kommer här bildbevis...   Ja, jag tror att nu fattar vad jag menar...

Sommaren mellan 7:an och 8:an hände det däremot grejor... Jag vet faktiskt inte om det var något speciellt som hände mer än att jag helt plötsligt fick hänga på min äldste bror och hans på den tiden "ascoola" polare... Å då kunde man ju inte vara en tönt längre... För min bror och han polare är ju 5 år äldre än mig och inte ville väl de umgås med en liten snorunge??? Nähä minsann. Utan där öppnades mina ögon för att ha lite koll på vad man sätter på sig eller inte.. Och efter det är jag ju fast i vissa kläd- och associarierträsk..


Nåväl, jag började 8:an och var betydligt mycket STÖRRE än året innan.. På den tiden tyckte jag nog att jag och mina vänner ägde världen. Pojkar var helt plötsligt intressanta, skoldiscona var helt plötsligt mycket roligare och eftersom jag umgicks med min bror och de äldre fick jag ju hänga med på de tuffa ställena som Björnholmen. Där var förvisso 18-årsgräns även på den tiden men i sällskap av de äldre kom man in ändå. Det var inte SÅ noga med åldern på den tiden...

Så från tönt/pluggis till något tuffare..   En viss skillnad måste jag ju erkänna. Och på den tiden till det bättre.


Tonåren innebär ju diverse utvecklingar.. På gott och ont. Och så här i efterhand när man kan titta i bakspegeln så kan jag ju kanske få för mig att erkänna att jag kanske var en riktig pain in the ass för mina föräldrar.... Och i 9:an slog jag ju ut i full blomning.. Då ägde jag helt klart hela världen själv!!! Och nåde den som trodde något annat.. Där utvecklade jag mitt skinn på näsan och det finns ju kvar om än något förfinat i jämförelse...

Här avverkade jag även första pojkvännen och lite annat. Jag tillhörde på den tiden de coola brudarna som fick åka runt med grabbarna med snygga bilar (eller i alla fll bilarna som lät snyggt)... Och nej, då pratar vi inte Volvo eller SAAB eller så..  Vi begick väl på den tiden lite helgerån då vi ur högtalarna på bilen varvade 50-tals musiken med de senaste hitsen, så där som Tarzan boy och Forever young... Hualigen, skulle ju ALDRIG hända idag.. Och i 9:an upptäckte jag världen utan glasögon... Vilket lyft det var då!!! Linser är nog folkets frälsning. Tänk att inte behöva treva sig fram i sin omgivning, även om det utav vissa delar av omgivningen var uppskattat..

  Oövervinnelig, störst och snyggast i världen... Eller NOT - men den egna uppfattningen var sådan på den tiden..


Det var högstadiet det.. Det som är lite kul är att för ett par år sedan hade vi 20-årsjubileum och med ett leende på läpparna kan jag erkänna att de flesta av oss ser ut som på den gamla goda tiden.. Visst vi har fått lite gråa hår, lite extra kilon här och där och kanske en rynka eller två i ögonvrån men jag tror nog att vi allihop faktiskt är stolta över det.. För det innebär att vi har levt livet och tagit till vara på det.. Och ännu roligare var att vi snart var tillbaka i den gamla jargonen och pratade de roliga sakerna... För på den tiden var ju våra bekymmer och tankar betydligt lättare än idag.. Och det handlade mest om huruvida vi skulle ut på helgen, vem vi skulle åka med och hur kul vi skulle ha.. Det är ju lite annorlunda idag.. Saker och ting kräver betydligt mer eftertanke...


Önskar nu ärlden en trevlig torsdag och en glad midsommar. Om jag hinner imorgon ska jag berätta om mitt senaste magknip.... 


Kram världen och var rädda om er och varann.

Av Anna Landin - 22 juni 2011 21:16

Onsdagkväll och så här spännande är mitt liv. Men nu ska vi inte klaga, det finns de som ahr det värre. Det finns ju till och med de som inte upptäckt tjusningen med att sitta framför datorn och mest skriva dravel... Kul och befriande för hjärtat.. 


Och dagens fråga handlar ju just om det... Vad är det bästa i mitt liv JUST nu??


Här kommer att komma ett ganska flytande svar för det finns mycket i mitt liv som är bra och som jag är tillfreds med sen innebär ju inte det att jag inte vill "förfina" just det i alla fall.. En twist gör ju alltid saker roligare, mer intressant, spännande, underhållande.. Ja jag tror nog att ni fattar vad jag menar..


Det absolut allra bästa i mitt liv just nu är mina fantastiska vänner och mina underbara barn... Ni förgyller mina dagar och hjälper mig att försöka driva framåt istället för att stå still och trampa runt i kvicksilvret.. Stundvis får ni ju sätta söta armpuffar på mig men jag vet ju att ni gillar mig även om jag ser fånig ut... 


Sen är solen BÄST... Det är sommar och nu är den på väg ordentligt.. Min allra bästa pojkvän har slutat surar, tror och hoppas jag på.. Fast man kan ju aldrig vara helt säker.. Män är ju nyckfulla varelser.


Midsommar.. En trevlig helg som går i familjen och goda vänners tecken.. Kommer garanterat innehålla lite kubb, kanske twister i år igen och givetvis allt det traditionella som hör midsommar till. Dessutom hör det midsommar till att premiäräta SVENSK, NYKOKT färskpotatis!! Sånt ska man under inga omständigheter fuska med.... Och jag är inte så hård på traditioner annars men färskpotatisen är HELGERÅN!!!!


Undersökningar, undersökningar, undersökningar - BIG suck.. Men otroligt bra. För i slutändan blir det ett resultat och finns det ett resultat så kan man jobba på det och då leder det till något.. Undersökningar ger FOKUS och fokus är bra.


Och slutligen fick jag ju ha lite julafton idag... Jag hade fått PAKET!!! Och jag ÄLSKAR paket... Spelar egentligen inte så stor roll vad det är i dem utan just paket är kul... Har jag någon gång berättat om julen när jag fick bortåt 60 julklappar av mina bröder???

Idag fick jag mitt paket som kommer att fullända min midsommarutsyrsel.. Tingeltangel, tingeltangel.. Och detta tack vare den underbara bloggvärlden.

Tack vare Ullis och hennes sida där hon visar upp sig hittade jag lite nytt att dekorera mig och dotter med..

  Mitt som matchar mitt underbara Pearls for girls-halsband...

  Mitt mest men ibland tror jag att jag är snäll och lånar ut det till dottern.. Om hon är en snäll och skötsam flicka.     Och dotterens tingeltangel.. Lagom tonårigt och med lite mer färg så kommer det bli ursnyggt..

Funderar just nu på om jag skulle ta mig en liten shoppingrunda till hos Ullis fast jag tror minsann att det får avvakta tills imån.. Har ont i huvudet nu och tror att det beror på ett något lite högt tryck.. Så högläge låter som en godare tanke. Och jag gillar ju goda tankar så så gör jag..


Imån - tror jag - är det dags att kolla in hur jag såg ut för X antal år sedan.. Om jag ska skvallra lite... Jag var asläcker och ursnygg!!!


God natt världen, var rädda om er och varandra. Kramen.   

Av Anna Landin - 20 juni 2011 20:57

Måndagkväll i Eksjö och på det stora hela har det varit en bra dag. Solen har skinit nästan hela dagen. Kom en kort skur tidigt i eftermiddags. Men det gjorde inte så mycket.


Nu har ju vädret gjort att jag inte tittat på någon film idag, varför göra det när solen skiner och värmer mig?? För mig finns det ingen anledning till att kasta bort tiden såna dagar.. Kommer ju regniga dagar när man kan bädda ner sig och slå ihjäl en timme eller två.


Så dagens fråga är: Ska du se Sex in the city 2?

Och även om jag nästan skäms lite så måste jag ju erkänna att jag har sett den... Pinsamt. Jag som inte följt serien på något vis. Har nöjt mig med att se enstaka avsnitt utan något sammanhang. Och hos mig är det svårt att förstå seriens storhet. Men men, alla gillar vi olika saker.


Nåväl, filmen har jag sett och jag kan ju inte påstå att den gjorde något större intryck på mig. Knappt värt att ens komma ihåg. Just den typen av film är vad jag brukar kalla perfekta dagen efter-filmer.. Man behöver inte ha någon hjärna för att ta sig igenom eländet.. Utan då kan man ligga som en padda med täcket upp till hakan, stoppa i sig pizza och i övrigt gapa som en tom fågelholk..


Men visst har filmen sina stunder som lockar fram ett leende i alla fall. Och visst skulle jag gärna byta plats med tjejerna och ligga i solen utmed poolen och bara njuta.


Men eftersom jag tycker den här typen av film är så trivialt och banalt byter jag genre lite istället..


För så här är det.. Trots att jag SNART är 39 år hade jag inte sett E.T förrens i lördags!!! Jag vet ju att det är en kultfilm som tillhör min generation. Och till och med mina barn hade sett den före mig.. Nu får jag ju skämmas... 

Jag gjorde ändå ett försök förra lördagen igen men då somnade jag ifrån den. Nackdelen om man bäddar ner sig ordentligt och börjar titta på film vid 9-snåret en lördagkväll efter en LÅNG vecka.. I vilket fall som helst, i lördags tog jag tag i det projektet.. Och jag får faktiskt erkänna att jag nu förstår kultstämpeln.. Och mina två timmar i lördags var inte det minsta bortkastade.

En härlig film som gjorde mig glad och varm om hjärtat. Drew Barrymore är förvånadsvärt lik sig trots alla år som gått sen E.T

Självklart märks det rent teniskt sett att filmen är nästan 30 år gammal och hade det varit idag så hade den aldrig slagit.. Men det är ju en del av filmens charm.

Så för att avsluta min filmsammanfattning ikväll föredrar jag E.T i marathon framför Sex in the city 2. Sen är resten upp till dig som läser detta.


Imorgon ska jag fundera på höjdpunkter i livet.

God kväll världen.

Av Anna Landin - 19 juni 2011 15:41

Om jag måste välja mellan dagens alternativ.. Ryggkli eller massage!!! Vilket är skönast?


Jaaa, det kan man ju fråga sig.. Eller egentligen är inte valet så svårt.

För stunden är ju ryggkli skönast. Men massage är skönast i längden. Elelr har jag fel?


Kan rent personligen tycka att just det där med kroppskli överhuvudtaget är urskönt. Någon som ligger och kliar mig på ryggen, armarna eller benen med lätta smekande rörelser. Får mig i regel att spinna som en katt och bli slö och tung i kroppen. Sövande om det kväll och uppiggande om det är morgon.. Svårt att slå.


Sen har ju jag en fantastiskt duktig massör som kommer till mig en gång i veckan och löser upp min kropp på djupet.

Jag skulle ljuga om jag sa att det är skönt när han knådar mig men jag vet vilka under det gör när han e klar och då e det värt varenda grymtning och kvidande som kommer ur mig under tiden. Dessutom vet jag ju att massagen har en mer långvarig effekt än något ryggkli..


Så på just den här frågan får jag säga att jag tänker inte ens välja.. Kopplar på mitt ego och tar allt jag kan få för det e jag värd.

Efter dagens städyra hade jag mer än gärna tagit mig en omgång massage och sedan avslutat med ett mysigt ryggkli.. Fast tyvärr ser det ut som jag får klara mig utan allt.. Så jag går väl och häller imig en kopp kaffe till och ser om jag hittar något ruskigt ointressant på tv:n att somna till istället.. Å det e ju söndag så det ska väl inte vara för svårt... 


Imorgon ska jag ge mig in i filmens värld.... Tjingeling tills dess.

Av Anna Landin - 18 juni 2011 22:13

Dagens fråga: Om en familjemedlem hade begått ett grovt brott, hade jag anmält det?


Hmmm, det här är ju lite knivigt att svara på. För till att börja med så måste jag ju fundera ut vad jag anser är GROVT... Får nog säga att för mig i just detta läget hamnar vi i mord och andra våldsrelaterade brott. Mot kvinnor och barn i synnerhet men även mot män.

För mig finns ingen ursäkt för att utsätta någon för någon form av misshandel, fysisk såväl som psykisk. Enda skillnaden är att den fysiska har en benägenhet att lämna synliga spår utanpå kroppen och är därför "lättare" att greppa och förstå.


Visst finns det förklaringar till att man gör saker som man inte borde men det är just det, FÖRKLARINGAR... Inget ursäktar ett sådant beteende.. För hur många gånger läser vi inte om psykisk sjukdom, drogintag osv och blir mer eller mindre matade med att det skulle vara en ursäkt... Det anser inte jag.. Jag har alltid försökt leva efter tanken: Allt jag gör får konsekvenser - är det värt det?? Jag har också försökt uppfostra mina barn på detta vis. Och jag tror faktiskt att jag lyckats få in det i huvudet på dem också.


Därtill kan jag lägga att jag tycker att respekt är OTROLIGT viktigt.. Och våld i alla former är för mig ett bevis på den största RESPEKTLÖSHETEN av alla..


Så för att svara på frågan angående familjen och brott.. Handlar det om våldsbrott tror jag att jag skulle anmäla det. Helt säker kan jag ju inte vara eftersom jag inte råkat ut för det men jag kan anta utifrån min självkännedom.

Jag skulle också vilja omfatta mina nära och kära i detta. För likväl som jag värnar dem med näbbar och klor och skulle gå genom eld för dem så gäller mina principer dem också.


Och nu tillhör jag ju de där som tar striden, går emellan om det behövs och står på de svagas sida.. Det har kostat på en del men å andra sidan kan jag sova gott på nätterna.

Så så länge det inte handlar om våld så tycker jag att var och en gör sina val och så länge de kan sova med gott samvete så är det inget att göra stor affär av..


Och visst kan jag bli frustrerad över vårt rättssystem... Livstid är INTE livstid, trams.. Har man blivit dömd till det så har man ju gjort något allvarligt. Strafftiden halveras dessutom om du "sköter" i fängelset!!!

För att inte tala om alla miljoner som läggs på att jaga cyklister utan hjälm eller lyse, elelr folk som inte blinkar i rondellen osv... Finns det inte bättre saker att lägga tid och pengar på?? Som att reda upp mord...


Nu får det vara nog för ikväll. I nästa inlägg ska jag grunna kring olika njutningsformer.. God natt världen.

Presentation


En kvinna mitt i livet med allt vad det innebär. Stora barn, fast jobb och goda vänner fyller mitt liv.
Här har jag tänkt mig att vända och vrida på saker och ting som är av mer eller mindre vikt här i livet.. Häxan Surtant dyker upp då och då - eller he

Min viktresa

GBP 20180910

Ett val för livets skull

Fråga mig

5 besvarade frågor

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards